web analytics

Met een schaterlach die in de wijde omtrek te horen is, toch in katzwijm vallen

Gelaarsde kat

Toen ik vorige week ziek thuis zat, vroeg ik mensen wat ik nou kon doen om snel weer beter te worden. Iemand zei mij dat ik “Zaterdag naar De Gelaarsde Kat moest komen en dan weer vrolijk het theater moest verlaten”. Ruim negenhonderd mensen waren zaterdagavond 16 oktober 2010 getuige van de première van het derde sprookje dat Van Hoorne Theaterproducties op de planken brengt. Het Parktheater in Eindhoven was omgetoverd tot een ware feestlocatie waar we werden ontvangen met koffie, thee en heuse Gelaarsde Kat chocoladelollies! Zoals je mag verwachten bij een familievoorstelling waren er onder alle genodigden een flink aantal kinderen aanwezig. Alle juiste randvoorwaarden om naar dit sprookje te gaan kijken, zijn gecreëerd…tijd om te beginnen!

De molenaar vertrekt met zijn ezel naar Parijs en hij verdeelt zijn bezittingen over zijn kinderen. Zijn oudste zoon Sebastiaan (Roy van den Akker) krijgt de molen en zijn jongste zoon Christiaan (Geert Hoes) krijgt de kat (Maud Mulder). De verdeling lijkt niet erg eerlijk, tot blijkt dat de kat geen gewone kat is. De kat beweert alle wensen van jongste zoon Christiaan te kunnen vervullen. Christiaan wil graag met de prinses (Femke van der Meeren) trouwen en om dat te realiseren ‘verandert’ de gelaarsde kat de arme molenaarszoon in de rijke Markies van Carrabas.

De koning (Bart Mijnster) en koningin (Sandra Dijkstra) zijn op zoek naar een man voor hun dochter. Ter gelegenheid van de verjaardag van de koning bezoeken zij alle dorpen in het land. Alle mannen in het land zijn opgeroepen zich op te werpen als de mogelijke aanstaande echtgenoot van de prinses. Dit is dé gelegenheid voor de gelaarsde kat om te laten zien wat ze waard is. Gaat het haar lukken ervoor te zorgen dat Christiaan met de prinses gaat trouwen?

Er zijn echter kapers op de kust. Het tovenaarsduo Fien (Esther van Santen) en Titus (Michael van Hoorne) aast op de troon en zij bedenken een toverspreuk om de koning en koningin te verslaan, zodat Fien en Titus hun plek kunnen innemen. Lukt het hen om de nieuwe leiders van het land te worden? Lukt het de gelaarsde kat om haar belofte aan Christiaan waar te maken? Om daarachter te komen, moet je toch echt naar een van de ruim zestig theaters in het land, waar dit sprookje te zien zal zijn tot mei 2011.

De voorstelling

Als de ouverture start en het gordijn opengaat, maken we kennis met een dorp waar de bewoners druk bezig zijn om alles in gereedheid te brengen voor de koningsdag. Roy van den Akker is de zingende verteller van het stuk en hij neemt ons mee in het verhaal. Gelijk wordt duidelijk dat Roy niet voor niets deel uitmaakt van de formatie Los Angeles The Voices, want wat is deze jongen vocaal sterk. In zijn rol komt hij vaker voorbij om ons zingend te vertellen hoe het verhaal verder gaat en daarmee is hij voor mij een belangrijke drager van het stuk.

Als ons duidelijk is wat er staat te gebeuren in dit dorp, draait het Anton Pieck-achtige decor zich en maken we kennis met de koninklijke familie. Bart Mijnster geeft de rol van koning op schitterende wijze gestalte. Op dit moment denk ik nog dat Bart voor de humor in het stuk gaat zorgen. De koning zit slapend in zijn troon, terwijl een van de lakeien slapend naast hem ‘de wacht staat te houden’. De combinatie met Sandra Dijkstra, die de rol van de koningin speelt, werkt fantastisch. De koning lijkt een door eten geobsedeerde goedzak te zijn die niet zoveel geeft om status en macht, terwijl vrouwlief van mening is dat de juiste man voor hun dochter toch minstens zeventien kastelen moet bezitten. Prinses Lise komt wat timide over en zij lijkt zich beter te kunnen vinden in de visie van vader. Een niet-onbelangrijk gegeven, aangezien er een man gezocht wordt voor háár.

Als het decor voor de tweede keer draait, zien we het tovenaarsduo. Lachen, gieren, brullen! Michael van Hoorne en Esther van Santen werken op onze lachspieren. De kinderen die in de zaal zitten kunnen maar moeilijk stoppen met lachen en ik betrap mezelf erop dat ik wat gegeneerd om me heen kijk of er niemand is die mijn (uit duizenden herkenbare en veel te harde) schaterlach heeft gehoord. De grappen die het stel maakt, zijn niet alleen voor de kinderen leuk, maar ook aan de volwassenen is gedacht. In de interviews die ik eerder had met Maud Mulder, Geert Hoes en Martijn Mulders is mij gezegd dat ook de niet-kinderen zich prima zouden vermaken en ik moet ze gelijk geven. Martijn zei mij dat er ook grappen in het stuk verwerkt zitten die de kinderen niet zullen begrijpen en de volwassenen wel. Hierdoor ging ik met hoge verwachtingen naar het parktheater, maar de verwachtingen zijn meer dan 100 % waargemaakt. Het voert te ver om inhoudelijk over deze grappen te schrijven; deze grappen moet je echt gaan meemaken in het theater!

Het tovenaarsduo krijgt zonder moeite het 920 man tellende publiek uit de stoel om ze te helpen toveren. Dit roept bij mij een dubbel gevoel op. Het is een hele kunst om het publiek actief bij je voorstelling te betrekken en daarin slaagt dit duo moeiteloos. Maar als je je bedenkt dat deze tovenaars van plan zijn de koning en de koningin te betoveren met deze toverspreuk (en dus ‘de slechterikken’ van het stuk zijn), vraag ik me af of het publiek dit nog wel weet; immers: erg aardig is het natuurlijk niet van ons dat we allemaal “ali bali rannanna” zingen om de tovenaars te helpen met het oefenen van hun toverspreuk. Maar aardig of niet aardig, het is wel heel erg leuk!

Gelukkig zijn de twee tovenaars niet de enigen die iets bijzonders kunnen, want al snel ontmoetten we Maud Mulder in haar rol als de gelaarsde kat. Met een ‘miauw’ die beter is dan die van míjn katten en een hoop stoom ontmoet Christiaan deze sexy kat. Dat Maud professioneel zangeres is, is duidelijk te horen en na haar eerdere rollen in de sprookjesmusicals van Van Hoorne, laat Maud duidelijk zien dat ze als actrice ook absoluut meetelt! Het is Van Hoorne gelukt de kat het sexy image te geven dat ze voor ogen had. In een van de liedjes impliceert de kat echter dat ze ‘listig’ is en dat valt mij een beetje tegen. Ik vind de kat erg dienstbaar en buitengewoon vriendelijk en alert, maar gemeen of listig vind ik haar zeer zeker niet en misschien is dat, gezien het karakter van de voorstelling, maar goed ook.

Geert Hoes laat zich, als Christiaan en als Markies van Carrabas, door het stuk leiden door de kat. Geert heeft een prettige zangstem en als acteur laat hij zien dat hij een ervaren professional is die zijn mannetje staat: de juiste man op de juiste plek. Ziet Geert er als Christiaan nog wat slonzig uit, als Markies staat Geert er als een rijke, stijlvolle, adellijke figuur. Christiaan moet er overigens wel wat voor over hebben om aan zijn mooie Markieskledij te komen, maar voor de mensen in de zaal is het totaal geen onprettig gezicht te zien wat Christiaan daarvoor over heeft.

In de voorstelling waarin ik veel en (zoals ik eerder al aangaf, belachelijk) hard gelachen heb, was er ook een moment dat zelfs ik met open mond en ontspannen stembanden op het puntje van mijn stoel zat. De credits hiervoor gaan zonder twijfel naar Femke van der Meeren. Als zij in een lied haar liefde verklaart aan haar ‘mooie Markies’, val ik (hoe toepasselijk) in katzwijm. Ik vraag me gelijk af waarom ik nog niet eerder van deze dame gehoord heb, maar de gedachte dat ik nog heel veel van haar gá horen (en daar ben ik van overtuigd) stelt me weer gerust!

Het ensemble heeft ook een duidelijke plek binnen het stuk. De met Frans accent sprekende lakeien zingen met verve de koning toe als zijn verjaarsdiner wordt opgediend, terwijl we deze zelfde acteurs eerder nog als dorpsbewoners hoorden zingen dat iedereen juicht voor de koning. Snelle kledingwissels en een vocaal sterk ensemble maken deze voorstelling van A tot Z af; alles klopt in dit stuk!

Van Hoorne is er wederom in geslaagd een schitterende familievoorstelling de Nederlandse theaters in te toveren. Toen Michael van Hoorne, die de algemene leiding over deze productie heeft, tijdens de afterparty het woord tot ons richtte, benoemde hij de enorme groepsdynamica tussen cast en de algehele crew. Dat er met onwijs veel passie gewerkt is aan dit stuk zie je in alles terug. Bart Mijnster heeft zich, naast het vertolken van de rol van koning Louis, beziggehouden met het script en het decor en daarvoor verdient hij alle lof! Marcel Smid heeft als regisseur het beste uit de twaalfkoppige cast naar boven weten te halen. Tijdens de twee repetitiemomenten die ik mocht bijwonen heb ik kunnen zien hoe Marcel bezig was met het verfijnen van het spel en het resultaat is iets waar hij buitengewoon trots op mag… nee…MOET zijn! De vrolijke muziek van Floris de Haan vermaakt mij nog steeds als ik in de auto naar mijn De Gelaarsde Kat-cd luister. Ik waan me dan weer even in het Eindhovense theater en ik zie dan de prachtige kostuums en de even prachtige decors weer helemaal voor me.

Trouwe lezers weten dat ik mij herhaaldelijk heb afgevraagd of deze musical ook leuk is voor de niet-kinderen. Ik vroeg de acteurs die ik sprak allemaal of mijn vrienden en ik ook van deze musical zouden kunnen genieten. Inmiddels kan ik je vertellen dat dat absoluut kan! De kinderen in de zaal maken het wel dat je in de juiste sfeer komt, dus ik roep jullie allemaal zeer dringend op om ergens kinderen vandaan te toveren (buurkinderen, nichtjes, neefjes, ga bij de crèche werken desnoods) en vooral te gaan kijken naar deze amuserende, grappige en absoluut vrolijk makende familiemusical. Duidelijk mag zijn dat ik de tipgever waar ik in de eerste zin van dit stuk naar verwijs, zeer erkentelijk ben. Mijn missie is geslaagd, want ik ben heel, héél vrolijk de zaal uitgelopen na deze vermakelijke voorstelling. Nu is de beurt aan jullie!

Kijk voor de speellijst op www.gelaarsdekatdemusical.nl en reserveer tijdig je kaarten!

Om alvast in de stemming te komen of juist om nog even na te genieten, verloten we deze week de cd van de Gelaarsde Kat De Musical. Hoe je deze cd kunt verdienen? Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. In mijn recensie vertel ik dat ik in katzwijm ben gevallen van het zangtalent van Femke van der Meeren. Vertel ons van welk musicalmoment jij in katzwijm bent gevallen en vooral waarom dit gebeurde. Mail je antwoord voor 25 oktober 12.00 uur naar prijsvraag@puurtheater.nl onder vermelding van De Gelaarsde Kat. Zorg er tevens voor dat je ons volgt op twitter. www.twitter.com/puurtheater

Door: Laurens Heuzinkveld

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>