Roy Julen, de man die ooit zelf in ‘Fame’ danste, de choreografieën verzorgde van ‘Flash dance’ maar bij het grote publiek bekend als hoofdchoreograaf van so you think you can dance. Wij spraken hem bij de pers presentatie van de nieuwe theatertour van so you think you can dance, hij zal de show hosten en hij is mede verantwoordelijk voor de choreografieën.
Hoe zorgen jullie ervoor dat het elk jaar opnieuw vernieuwend is?
Wij choreografen, Martin Michel en ik, wij moeten eigenlijk altijd vernieuwend blijven in verband met de choreografieën. In dit geval hebben we heel erg gedacht aan de combinatie van stukken en in het presenteren van de dansers. Vorig jaar hebben we ze bijvoorbeeld alleemaal een voor een op laten komen. We hebben gemerkt dat de show een concert gevoel oproept dus daar gaan we ons dit jaar nog meer op focussen, als een dansconcert, een heel nieuw begrip. Ook nieuwe elementen als dansers van voorgaande jaren terug brengen zorgt voor vernieuwing. De dansers terug brengen is voor ons wel een hele mooi meerwaarde want heel veel mensen kennen de dansers nog en willen zien hoe ze zijn gegroeid en hoe dat in vergelijking is met de dansers van nu.
Hoe denk je dat het kan dat So you think you can dance er voor heeft gezorgd dat meer mensen van dans gaan houden?
Eigenlijk hebben we dat heel simpel gedaan, we hebben in alle jaren heel veel goede dansers gehad het ziet er heel leuk uit, sprankelend, stoer en het ziet er sexy uit en dat prikkelt iedere danser of iedere dans liefhebber dus ik denk dat dat heel makkelijk is gegaan. We hebben er niet zo veel voor moeten doen je moet er alleen voor zorgen dat het leuk is en dat het spannend is en dat het mensen raakt.
De mensen die naar het theater komen zijn dat voornamelijk fans?
Ja vooral in de eerste paar jaren dat we de tour hebben gedaan waren het vooral de fans uit België. Het deed het vooral bij de Belgen goed want die maken de trip naar Aalsmeer, waar de live shows zijn, niet zo snel. We merken ook dat het veel fans zijn die niet naar de live shows hebben kunnen gaan en die de dansers toch in het echt willen zien, en dan naar de tour komen.
Sinds vorig jaar host ik de theatershow, net als dit jaar, ik ga dat nu ook weer doen en dan heb je veel interactie met het publiek. Ik merkte vorig jaar, toen ik de vraag stelde ‘wie is er bij de live shows geweest?’ dat er toch een aantal mensen hun vinger opstaken. Er is toch wel drie kwart die niet naar de liveshows geweest zijn maar wel gewoon de shows hebben gezien en de dansers graag in het echt willen zien.
Denk je dat dat komt doordat ze zich verbonden gaan voelen met de dansers?
Ja absoluut. Dat is zeker een meerwaarde je kent de dansers en je hebt het gevoel dat het je vrienden zijn. Je weet gewoon alle ins en outs. Je weet wanneer ze verdrietig zijn geweest, je kent hun ouders eigenlijk ook. Dan krijg je bijvoorbeeld zo iets als ‘Hey Floris hoe is het met je moeder’ en dan denk je ‘huh hoe weet je dat…’ ja natuurlijk dat zien de mensen op tv. Dus dat is eigenlijk heel vreemd maar het heeft daardoor echt wel een meerwaarde. Het is heel leuk je krijgt een beetje een soort familie gevoel.
Waarom denk je dat de show past bij Albert Verlinde Entertainment?
Ik heb zelf bij Albert Verlinde gedanst in ‘Fame’ ook een dans musical en ik heb gezien hoe hij Martin Michel dat heeft geregisseerd en gechoreografeerd en hoe ze met de dansers om gaan, hij weet gewoon echt wel hoe dat moet. Vorig jaar heb ik ‘Flashdance’ gechoreografeerd, ook een dans musical. Je ziet dat Albert Verlinde daar affiniteit mee heeft. My name is Micheal heeft ook heel veel met dansen te maken. Het is toch wel een hele andere tak van theater. Je hebt hele ander faciliteiten nodig een hele andere manier van aanpak en ik denk dat Albert Verlinde daar de persoon voor is die de meeste affiniteit mee heeft, en weet hoe hij om moet gaan met dans, en Martin Michel is daar ook een hele goede regisseur voor.
Waarom moet iedereen naar het theater komen?
Het is gewoon gezellig, het is heel anders, het is heel vrij, we communiceren heel veel met het publiek, het is een groot feest! Als je van dans houd, als je van muziek houd, als je fan bent van de dansers, als je geen fan bent van de dansers… Ik ben er van overtuigd dat als je er komt dat je met een glimlach van oor tot oor weg gaat. Als je dan denkt ‘hoe komt dat eigenlijk’, dat komt omdat het een positieve energie is wat daar vrij komt. Als je van plezier houd, als je van lachen houd, als je van dansen houd, als je van muziek houd moet je gewoon komen. Het is gewoon heel tof!
Geef een reactie