In het Chassé theater in Breda ging zondag de voorstelling “ Wij Nederlanders” in première.
Humor, ontroerende ontboezemingen en confronterende dialogen komen voorbij, maar ook politiek, omgangsvormen, vooroordelen, dit afgewisseld met liedjes van Jules de Corte.
Dat de liedjes van toen, nu nog steeds actueel zijn laten Dick Cohen, Rick Sessink en Daphne Groot in deze show duidelijk zien.
Dick Cohen staat op het podium met een zelfverzekerdheid, met een lach, en sleept je mee in de verhalen, om de liedjes heen.
Rick die we kennen van In to the woods en Volendam de musical, vormt samen met Daphne een goede aanvulling op Dick.
Dit allemaal onder begeleiding van Guus Westdorp(piano) en Bert Louissen(toetsen/accordeon)
Een waardig eerbetoon aan Jules de Corte, echt een aanrader, ook voor mensen die Jules helemaal niet gekend hebben of nooit van gehoord hebben.
Jules de Corte
Jules de Corte was een Nederlandse zanger, pianist, componist en liedschrijver. Geboren in 1924 in Deurne als zoon van Belgische immigranten. Door een medische fout werd hij op éénjarige leeftijd blind. Hij bleek al op jonge leeftijd een gave voor muziek te hebben en leerde in het blindeninstituut piano en orgel spelen. Vanaf zijn 21e kon hij van muziek zijn beroep maken. In de 50 jaar die volgden schreef hij honderden liedjes, waaronder de bekende nummers ‘De Vogels’ en ‘Ik zou wel eens willen weten’. In februari 1996, een half jaar na de viering van zijn 50-jarige jubileum als artiest, overleed hij op 71-jarige leeftijd in Eindhoven. Scriptschrijver van ‘Wij Nederlanders’, Cees van der Pluijm was jarenlang goed bevriend met Jules de Corte en werkte regelmatig met hem samen.
‘Wij Nederlanders’ wordt geproduceerd door Stichting BELT in samenwerking met De Graaf en Cornelissen Producties. De regie is in handen van Paul Klooté en het script is van Cees van der Pluijm,
De voostelling is nog tot en met 1 april 2012 te zien in de Nederlandse theaters.
Voor de speellijst en meer informatie http://www.impactentertainment.nl
Liedjes zijn mooi en goed gezongen, soms niet te begrijpen en niet allemaal sterk.
De voorstellig is geen geheel.
De dialogen zijn gezocht langdradig vervelend en worden over de top geacteerd. Vooral Dick Cohen. Ze voegen niets toe en maken weing duidelijk.
De jongere man, Rick Sessink speelt veel natuurlijker.
Smakeloos vond ik de monoloog voor het lied ik geloof “overmorgen oud’De tekst van de monoloog staat in schril contrast met datgene wat Jules met dit lied bedoelde
En hou eens op met die voorgeprogrammeerde quasi lollige gezochte teksten, maar.De liedjes zijn mooi.