web analytics

Laurenz Hoorelbeke | Het is pas geslaagd als de recensies lovend zijn

Assepoester2 04

Vorige week zondag waren we bij een open repetitie van ”Assepoester, het tamelijk ware verhaal”. Op dit moment is de voorstelling net in première gegaan. Over ruim tweeënhalf uur weten we of het een geslaagde voorstelling is. Vorige week spraken we na de tweede doorloop met Laurenz Hoorelbeke, hij speelt het Prinske in ”Assepoester, het tamelijk ware verhaal”. De afgelopen vier weken heeft de cast keihard gewerkt. Nonstop ”Assepoester”. Je zou verwachten dat hij moe zou zijn, er even geen zin meer in zou hebben en het liefst meteen naar huis zou willen. Het was immers al na elven. Toch neemt hij uitgebreid de tijd en vertelt hij vol enthousiasme over de voorstelling die we net ook met eigen ogen hebben gezien. Met hem blikten we vooruit naar de première, de voorstellingen erna en terug op de voorbereiding…

Kritieken van de pers, Stany en het publiek
Laurenz vertelt dat hij hoopt dat we vragen op de première vragen naar hoe het gegaan is en dat hij dan kan antwoorden dat het geweldig, fantastisch, overheerlijk, super kei bangelijk was en dat iedereen super enthousiast is. Toch is de première pas echt de dag erna voor hem geslaagd. Als de recensies lovend zijn, dan zit het voor het gevoel pas echt goed. Er gaat op de avond zelf sowieso een feestje gevierd worden en als de recensies slecht zijn… dan is het slikken, jezelf herpakken en er het beste van maken. Na deze tweede doorloop in decor is het voor hem echter zeker dat het niet kan mislopen.

Het was pas de tweede doorloop, er zat wat pers in de zaal, Stany Crets was logischerwijs aanwezig, natuurlijk gingen er nog kleine dingetjes mis. Stany kwam in de pauze langs bij de cast. Hij vertelde dat het goed was, maar spijtig genoeg nog niet héél goed. Voor Laurenz’ gevoel was het een goede doorloop, gisteren was pas de eerste en toen hoorden ze Stany vaak lachen. Tijdens de repetities ook al. Dat betekent dat het goed zit. ”Scene’s met Ann, Fleur en Maaike, daarin lacht hij telkens weer. Ook al heeft hij dat opzeker al 5 keer gezien. Dat geeft ons, de spelers, een geweldig gevoel. Dán weet je dat het echt is, dat de mop goed is en hij blijft werken.”

De voorstelling is geschikt voor iedereen vanaf een jaar of tien, zo denkt Laurenz. Vooraf, door de titel had hij verwacht dat ze zich op jongere kinderen zouden richten. Nu denkt hij dat veel mensen het een geweldige voorstelling gaan vinden. Zoveel mensen, zoveel meningen, natuurlijk zullen er gemengde reacties zijn. Het is onmogelijk om unaniem te zien. Toch verwacht hij vooral goede commentaren. Het is een bewerking op… alle acteurs zijn goed, iedereen komt tot zijn recht en het beeld en de muziek zijn geweldig.

Vlaanderen wordt musicalminded
Vlaanderen is niet echt een musicalminded land, nu met Assepoester wordt er een slag gemaakt. Er zijn al ruim 20.000 kaarten verkocht. Dat is nog nooit gebeurd in Vlaanderen, dat er voor een première al zoveel kaarten verkocht zijn. Werken met kinderen en voor kinderen, dat werkt, zo blijkt wel. Studio 100 heeft daar ook altijd succes mee. Kijk eens naar Oliver, die heeft ruim 6 maand gespeeld. Er speelden een hoop kinderen in die voorstelling mee en dat trekt. Het wordt een uitstapje met het gezin. Voorlopig spelen we tot en met 12 januari in Antwerpen en Gent. Wellicht kunnen we langer doorspelen, of een herneming met dezelfde cast. De cast is een hechte groep geworden en dat is fijn!

”Assepoester, het tamelijk ware verhaal” wordt een ongeziene voorstelling, Een voorstelling die iedereen wat te bieden heeft. Voor iedereen van 10 tot 100 jaar. De kostuums en pruiken zijn heel mooi, de specialeffects zijn zeker de moeite waard. Je moet dit tamelijk ware sprookje gewoon gaan zien.